Consumentenbond: Etikettering vis bij viswinkels en viskramen laat te wensen over
Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat 99 % van de viswinkels en viskramen zich niet houdt aan de etiketteringsregels.
Etiketteringsregels vis
Naast de algemene etiketteringsregels uit Verordening (EU) 1169/2011 gelden er specifieke etiketteringsvoorschriften voor vis en visserijproducten.
Zo moet bijvoorbeeld de productiemethode (gevangen/gekweekt/in zoet water gevangen) en het gebied waar het het product is gevangen of gekweekt vermeld worden. Ook moet de handelsbenaming en de wetenschappelijke naam van de vissoort vermeld worden. Het doel is om consumenten in staat te stellen weloverwogen keuzes te maken.
Supermarkten maken gebruik van het keurmerk MSC voor wildgevangen vis en ASC voor duurzaam gekweekte vis. Viswinkels en viskramen werken praktisch nooit met dergelijke keurmerken. Slechts 3 % van de onderzochte locaties werkte met keurmerken.
Ontbrekende etiketteringsinformatie vis
Bij 99 % van de onderzochte viswinkels en -kramen ontbrak verplichte etiketteringsinformatie. Informatie die nodig is voor consumenten om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet. Uit het onderzoek van de consumentenbond bleek dat vitrinekaartjes vaak niet aanwezig of niet compleet waren. Ook was de mondelinge informatievoorziening bij vragen over duurzaamheid in veel gevallen onvoldoende.
De consumentenbond roept de NVWA op om toe te zien dat de visverkopers zich aan de wettelijke regels houden.