Skip to main content

Uitgaven

Europese wetgeving

De EU-wetgeving bestaat uit "primaire" en "secundaire" wetgeving. De primaire EU-wetgeving bestaat uit verdragen en bevat de basisregels ten aanzien van de werking van de Europese Unie. De secundaire wetgeving bestaat uit verordeningen, richtlijnen en besluiten, die van toepassing zijn alle lidstaten van de EU. 

Verordeningen, richtlijnen en besluiten

Verordeningen

Een ‘verordening’ is bindend en rechtstreeks van toepassing in elke lidstaat. Verordeningen hoeven niet te worden omgezet in nationale wetgeving. Mocht het zo zijn dat een verordening in strijd in met nationale wetgeving, dan is de verordening bepalend.

Richtlijnen

Een ‘richtlijn’ legt een bepaald doel vast dat alle EU-landen moeten bereiken. De EU-lidstaten moeten zelf nationale wetgeving opstellen om dit doel te bereiken. In elke richtlijn staat vermeld voor welke datum de lidstaten de bepalingen moeten omzetten in nationale wetgeving.

Besluiten

Een ‘besluit' is alleen bindend voor degene tot wie het gericht is. Dit kan zijn een EU-land, bedrijf of een persoon. Een besluit is rechtstreeks van toepassing. Voor de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon werd er ook gebruik gemaakt van ‘beschikkingen’.

Wetswijzigingen

De EU-wetgeving is onderhevig aan veranderingen. Er kunnen wijzigingen worden aangebracht, foutjes kunnen worden gecorrigeerd door middel van een rectificatie of er kan een tijdelijke afwijking worden vastgesteld.

Het is van groot belang dat bedrijven en instanties de juiste en actuele wetgeving gebruiken. Daarom vindt u bij ons geconsolideerde wetteksten. Dit wil zeggen, dat alle wijzigingen, rectificaties en afwijkingen door ons in de oorspronkelijke tekst worden verwerkt. Dit bespaart onze abonnees veel tijd en beperkt het risico op het maken van fouten door niet actuele of onjuiste wetgeving te gebruiken.

Toepassing EU-wetgeving

De nationale autoriteiten van de EU-lidstaten zijn er verantwoordelijk voor dat de EU-wetgeving op de juiste wijze wordt toegepast op hun grondgebied. De Europese Commissie controleert of de lidstaten de EU-wetgeving juist toepassen en op tijd omzetten in nationale wetgeving.

Als nationale autoriteiten bepaalde EU-wetgeving niet goed toepassen, kan de Europese Commissie een formele inbreukprocedure beginnen. Als dit niet helpt, kan de Europese Commissie besluiten om naar het Europese Hof van Justitie stappen.

Warenwet

In de Warenwet staat aan welke eisen levensmiddelen en andere producten in Nederland moeten voldoen. De wet uit 1935 bestaat uit een raamwet en daarnaast een groot aantal warenwetbesluiten. De belangrijkste doelstellingen van de Warenwet zijn:

  • beschermen van de volksgezondheid;
  • waarborgen van de voedselveiligheid;
  • bevorderen van eerlijke handel; en
  • goede voorlichting.

De meeste regels uit de Warenwet zijn afgeleid van Europese wet- en regelgeving.

Etikettering levensmiddelen

De belangrijkste Nederlandse eisen rondom de etikettering van levensmiddelen staan in het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen (WIL). Deze wet implementeert de Europese voedselinformatieverordening. Daarnaast gelden er specifieke etiketteringseisen voor bepaalde producten. Een compleet overzicht van de regels is te vinden in ons informatiesysteem

Boete of waarschuwing van de NVWA?

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert op de naleving van de regels. Houdt u zich niet aan de regels van de Warenwet, dan kan de NVWA een waarschuwing geven of een boete opleggen. Zorg dat u goed op de hoogte bent van de geldende wet- en regelgeving om een dergelijke situatie te voorkomen. Of vraag advies indien u er zelf niet uitkomt.

Het onderdeel 'Diervoeders' bevat de specifiek voor diervoeders geldende EU-wetgeving en documentatie. 

De wetgeving die van toepassing is op diervoeders is grotendeels op Europese Unie (EU) niveau vastgesteld. Vaak zijn regels voor diervoeders en levensmiddelen samengevoegd in één richtlijn of verordening. Deze wetgeving vindt u terug in het onderdeel 'Levensmiddelen'. 

De EU-wetgeving voor diervoeders omvat onder andere voorschriften voor:

  • het in de handel brengen en gebruik van diervoeders;
  • voorschriften op het gebied van hygiëne;
  • de aanwezigheid van ongewenste stoffen in diervoeding;
  • het gebruik van toevoegingsmiddelen (additieven) voor diervoeders;
  • methoden voor controle en analyse van diervoeders;
  • etikettering van diervoeders;
  • diervoeding met een bijzonder voedingsdoel. 

Eurowet versus EUR-Lex

Regelmatig krijgen wij de vraag: waarom zouden wij betalen voor informatie die ook gratis op EUR-Lex te vinden is?

Een terechte vraag, want EUR-Lex biedt inderdaad gratis toegang tot de EU wetgeving. Daarom hebben wij hieronder de belangrijkste kenmerken van Eurowet en EUR-LEX met elkaar vergeleken.

Wat is de meerwaarde van een abonnement op Eurowet?

Met een abonnement op Eurowet kunt u heel veel tijd besparen en het risico op fouten flink verminderen. Een groot voordeel van de database van Eurowet, is dat deze specifiek gericht is op de levensmiddelensector. Hier vindt u alleen relevante informatie voor uw branche. Daarnaast is alle belangrijke wetgeving door Eurowet geconsolideerd. Dagelijks controleren wij voor u of er nieuwe wetgeving is en of er wijzigingen zijn gepubliceerd op bestaande wetgeving. Deze wijzigingen, afwijkingen en rectificaties worden doorgaans nog dezelfde dag in de oorspronkelijke wetteksten verwerkt. Zo weet u zeker, dat u altijd de meest actuele wettekst voor u heeft. Ook EUR-Lex biedt geconsolideerde wetteksten, maar deze zijn niet up-to-date, vaak ontbreken er wijzigingen of zijn er verschillen tussen taalversies. Ook ontbreken grote tabellen en/of bijlagen. Het downloaden van omvangrijke wetteksten is niet mogelijk. Ook is EUR-Lex regelmatig zeer traag of zelfs helemaal niet bereikbaar. De service is dan wel gratis, maar het gebruik ervan heeft duidelijk nadelen en brengt risico's met zich mee.

Om er zeker van te zijn dat u over de juiste actuele wettekst beschikt, moet u uitgaan van de oorspronkelijke tekst en die aanpassen met alle wijzigingen, rectificatie en afwijkingen. Dit is een tijdrovende aangelegenheid, die met grote nauwkeurigheid moet worden uitgevoerd. Met een eenmalige consolidatie bent u er echter nog niet. Er moet regelmatig worden gekeken of er inmiddels nieuwe wijzigingen zijn gepubliceerd.

Al dit werk neemt Eurowet u uit handen. Met een abonnement op onze database beschikt u niet alleen op elk moment over de actuele teksten van de wetgeving die van belang is voor levensmiddelen, maar u kunt ook inspelen op toekomstige wijzigingen. Mocht u vragen over de wetgeving of de interpretatie daarvan hebben, ook dan kunt u bij ons terecht voor professioneel advies.

Eurowet is in 1992 voortgekomen uit de levensmiddelenindustrie. Onze database is opgesteld op basis van onze Brusselse kennis en ervaring. Mede door suggesties van onze klanten is de database in de afgelopen decennia volledig toegespitst op de informatiebehoefte (op wetgevingsgebied) van de levensmiddelensector. 

Vergelijking database Eurowet - EUR-Lex

In onderstaand overzicht hebben wij een vergelijking gemaakt tussen onze database en EUR-Lex. 

OmschrijvingEurowetEUR-Lex
Online database met EU wetgeving specifiek gericht op de food & drinksector. Ja Nee, zeer omvangrijke database met officiële documenten op elk wetgevingsgebied
Geconsolideerde nationale levensmiddelenwetgeving (o.a. Warenwet) Ja Nee, alleen links naar nationale implementatieregels (niet geconsolideerd en vaak niet werkend)
Gestructureerd overzicht van de wetgeving, documentatie en voorstellen

Ja, dagelijks bijgewerkt

Samenvatting per wetgevingsgebied, niet up-to-date
Wetgeving: Volledig geconsolideerde wetteksten (dit wil zeggen dat rectificaties, wijzigingen en afwijkingen in de oorspronkelijke tekst zijn verwerkt), inclusief tabellen en alle belangrijke bijlagen *
Ja, eigen geconsolideerde wetteksten Ja, geconsolideerde wetteksten van EUR-Lex, niet volledig
Documentatie: Nieuwe voorstellen, EFSA adviezen, richtsnoeren, jurisprudentie, rapporten etc. (Commissie, Raad, Parlement etc.) Ja, dagelijkse update Ja, maar moeilijk en tijdrovend om de juiste documenten te vinden
Bijwerking van geconsolideerde wetgeving Dagelijks bijgewerkt Niet up-to-date
Zoekfunctie op woordniveau Ja, met diverse filteropties Ja, maar zeer lastig op verder te filteren **
Alerts bij nieuwe of gewijzigde wetgeving/documentatie Ja, wekelijks overzicht per e-mail  Nee

__________

*    Omvangrijke tabellen zijn in pdf en html-vorm moeilijk te raadplegen. Eurowet heeft dat probleem opgelost door de tabellen in de vorm van Excel-bestanden in de database op te nemen. Daarin kan eenvoudig en snel worden gezocht. Een voorbeeld van wetgeving met omvangrijke en regelmatige gewijzigde tabellen is: Verordening (EG) nr. 396/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 23 februari 2005 tot vaststelling van maximumgehalten aan bestrijdingsmiddelenresiduen in of op levensmiddelen en diervoeders van plantaardige en dierlijke oorsprong en houdende wijziging van Richtlijn 91/414/EG van de Raad. 
**   Een zoekopdracht bij EUR-Lex op 'etikettering' levert bijvoorbeeld 20.496 resultaten op. Bij Eurowet kunt veel gerichter zoeken, wat u veel tijd kan besparen. Wij laten u dit graag zien in een persoonlijke demo.

 

 

EU Food Law en Warenwet

Eurowet biedt u een betrouwbaar informatiesysteem met alle EU en nationale wetgeving voor de food & drinksector. Zorg dat u de levensmiddelenwetgeving kent en weet welke wijzigingen er aan komen, zodat u hier tijdig op kunt inspelen.

Actuele informatie die u tijd bespaart

Wij garanderen u een zeer compleet en up-to-date informatiesysteem, toegespitst op de levensmiddelenindustrie. Alles wat u wilt weten over de Europese en nationale wetgeving en wat direct dan wel indirect betrekking heeft op levensmiddelen vindt u hier.
Deze pagina is onder constructie.